De uitvoering van de dijkversterking
Volg de werkzaamheden per dorp/stad.
(klik op een dorp/stad op de kaart)
Van 23 september 2024 tot begin april 205 is de speeltuin tussen de Rietput en de Enk dicht door werkzaamheden voor de dijkversterking.
Tussen de Dalemse Sluis en de oprit van Merwededijk 15 gaan we de oude weg opbreken en een nieuwe weg aanleggen.
We bereiden de dijkversterking in de Crobsche Waard voor. Vanaf 16 september frezen we de huidige weg eruit en vanaf 23 september graven we de dijk af.
Vanaf maandag 2 september voeren wij binnendijks in Tuil, tussen de bushalte en de rotonde, werkzaamheden uit voor de dijkversterking.
Vanaf maandag 26 augustus is het bouwhek op de dijk tussen Vuren en Fort Vuren weer dicht.
Vanaf maandag 26 augustus tot eind september vervangen we het asfalt op de dijk.
De Dalemsedijk tussen de Vestingweg en het Dalembolwerk is tijdens de bouwvak (van 27 juli t/m 18 augustus) ook toegankelijk voor fietsers.
De vele regen en de hoge waterstanden zorgden ervoor dat we de werkzaamheden om de dijk te versterken niet konden uitvoeren.
We zijn helaas genoodzaakt, vanwege een andere ondergrond, om vanaf maandagmiddag (24 juni) de planken trillend aan te brengen.
De Merwededijk is vanaf komende maandag circa 5 weken afgesloten tussen de Lingsesdijk en de Dalemse Sluis.
De parallelweg langs de N830 blijft nog een week langer dan gepland (overdag) afgesloten tussen Haaften en Waardenburg.
De geplande meerdaagse stremming van de pont naar Brakel, die zou plaatsvinden van maandag 10 juni tot en met vrijdag 14 juni, gaat niet door.
Van donderdag 6 juni tot en met vrijdag 14 juni is de parallelweg langs de N830 afgesloten, tussen Haaften en Waardenburg.
We hebben een korte helilng gemaakt op de dijk tussen de Vestingweg en de Dalempoort.
Maandag 29 en dinsdag 30 april werken we aan de openbare verlichting in Haaften.
Eind april starten we met werkzaamheden op de Merwededijk voor de dijkversterking.
Vanaf maandag 29 april is het voetpad tussen de Vestingweg en het Dalembolwerk weer open.
Deze week starten de werkzaamheden bij de Kop van Haaften. Het gaat om nu nog om voorbereidingen en volgende week start het ‘echte’ werk.
Soms plaatsen we bij onze werkzaamheden een slagboom. Die is er niet voor niets.
Vanaf 21 februari wijzigt de verkeerssituatie op de dijk tussen de Petersweg en de Rietput in Vuren.
Vanaf 12 februari starten we weer met de werkzaamheden aan de Dalemsedijk.
Van
woensdag 7 februari tot en met vrijdag 16 februari is het pad naar het Heuff-terrein afgesloten.
Vanaf half januari tot en met half februari planten we bomen in Dalem.
Vanaf dinsdag 19 december is een deel van de Dalemsedijk in Gorinchem weer toegankelijk voor fietsers en voetgangers.
Misschien hebt u gezien dat er aan de Dalemsluis gewerkt wordt? Waterschap Rivierenland voert hier werkzaamheden uit.
Vanaf maandag 6 november starten we met grond aanbrengen aan de buitenzijde van de dijk ter hoogte van het oostelijke opslagterrein van Xella.
Deze week - waarschijnlijk vanaf dinsdag 31 oktober - brengen we damwanden aan in de Herwijnse Bovenwaard.
Vanaf vrijdag 10 november kan er overlast zijn door het aanbrengen van damwanden tussen de Dalemse Zeiving en Fort Vuren.
Vanaf maandag 6 november starten we met het aanbrengen van damwanden in de dijk bij Vuren.
Vanaf maandag 9 oktober gaan wij verder met de damwandwerkzaamheden aan de westzijde van Haaften.
Vanaf maandag 25 september tot en met vrijdag 6 oktober sluiten wij de St. Antoniestraat in Tuil af vanwege werkzaamheden.
Vanaf 21 tot en met 29 september gaan wij stenen (basalt) breken bij het Buko-terrein. Dit kan geluidshinder geven.
Vanaf maandag 2 oktober is de dijk in Vuren tussen Waaldijk 72 en Waaldijk 74 afgesloten.
Vanaf 28 september gaat de kruising van de Dalemse Zeiving naar de Waaldijk dicht voor ruim 6 maanden.
Komende weken gaan we op meerdere locaties gras inzaaien aan de buitenkant van de dijk.
Om dieren tijdens de uitvoering te beschermen neemt de Graaf Reinaldalliantie verschillende maatregelen.
Op 21 augustus zijn we begonnen met de wegwerkzaamheden op de Vestingweg en de Dalemsedijk. De omleidingsroute passen we aan.
Vanaf 21 augustus gaan we weer puin breken op het voormalige Buko-terrein. Dit gebeurt met een mobiele breker.
Vanaf vrijdagmiddag 28 juli is dit stukje dijk opengesteld voor publiek.
Het laatste stukje van het voetpad achter de speeltuin bij de Rietput is hersteld.
De grote damwandmachines worden volgende week weer afgevoerd.
We zijn bezig met de laatste afbouwwerkzaamheden van de weg en de bermen. De dijk heeft nu aan de binnenkant langs het asfalt een rij grasbetonstenen. Aan de Waal-zijde komt een betonnen band.
Deze week hebben onze archeologen een opgraving gedaan in de Woelse Waard. Er zijn hier funderingsresten van arbeiderswoningen en bijgebouwen van de steenfabriek gevonden.
Afgelopen week zijn we begonnen met het plaatsen van de damwand bij de vesting op de Dalemsedijk.
Vanaf 1 juni starten we met de afrondende werkzaamheden aan de dijk tussen Waardenburg en Haaften.
Afgelopen weken heeft u misschien gezien dat de dijk aan de westkant van Haaften is omgetoverd tot bouwplaats. Er is een grote hoeveelheid grond opgeslagen onderaan de binnenkant van de dijk. Ook zijn er bouwhekken geplaatst om het bouwterrein veilig af te sluiten.
Begin volgende week brengen we de damwandstelling via de Bernhardstraat en de Crobseweg op zijn plek. Hierbij houden we rekening met de schooltijden. Nadat de damwandstelling is opgebouwd brengen we de stalen damwandplanken aan in de dijk. Het aanbrengen van de damwand doen we tot de bouwvak (31 juli t/m 13 augustus) en van oktober t/m november.
De damwandwerkzaamheden bij de 'Kop van Haaften' zullen we half 2024 uitvoeren.
Vorige week zijn we tussen Fort Vuren en Gorinchem (dijkvak 12A) begonnen met het plaatsen van damwanden.
Vorige week zijn we gestart met de voorbereidende werkzaamheden ten westen van Haaften (uitvoeringsgebied 4b).
Vanaf vrijdagavond 14 april
Vanaf 3 april plaatsen wij een afsluiting op de Waaldijk ter hoogte van het voormalige Buko-terrein. Er is dan geen doorgang meer over de Waaldijk tussen de Poldersekade en de Petersweg.
Eind maart begint de Graaf Reinaldalliantie met de dijkversterking van de Dalemsedijk (zie afbeelding 1).
Deze week starten we met de wegwerkzaamheden aan de nieuwe dijk tussen Zeiving Vuren en De Steeg.
Vanaf 11 maart is de nieuwe parkeerplaats van Fort Vuren open. Deze parkeerplaats ligt aan de buitenkant van de dijk aan de waterkant. De steiger van de watertaxi van Riveer is ook weer bereikbaar. Bezoekers van Fort Vuren en van de watertaxi kunnen parkeren op de nieuwe parkeerplaats. Deze is bereikbaar via de Dalemse Zeiving. De doorgaande weg naar Vuren over de Waaldijk blijft nog wel afgesloten omdat daar bouwverkeer rijdt van de opslagplaats naar de bouwlocaties.
De parkeerplaatsen zijn lager aangelegd dan de dijk. Hierdoor kijk je vanuit Fort Vuren niet tegen de auto's aan maar is er vrij uitzicht over de Waal.
De tijdelijke parkeerplaats aan de Dalemse Zeiving is dicht. Verkeer wordt doorverwezen naar de nieuwe parkeerplaats langs de dijk.
Het voetpad naar de Hondswaard is ook weer bereikbaar vanaf de parkeerplaats.
Vanaf 27 februari gaan we puin breken op het voormalige Buko-terrein. Dit gebeurt met een mobiele breker. Het materiaal dat gebroken wordt bestaat uit asfalt en vrijgekomen puin. Dit materiaal kunnen we daarna gebruiken in de fundering van de nieuwe weg.
Naar verwachting zijn we drie weken bezig met het breken van het puin. U kunt geluidsoverlast ervaren als we aan het breken zijn. Dit is op werkdagen tussen 7.00 en 17.00 uur.
We gaan geen basalton blokken breken. Dit is een bepaald soort beton. Dat was vorig jaar het materiaal dat voor geluidsoverlast zorgde in Vuren.
Vanaf deze week starten we met grond- en wegwerkzaamheden aan de dijk bij Hellouw, tussen de Zijving en de Kerkesteeg.
Op de nieuw aangelegde dijk graven we het cunet (uitgraving voor de nieuwe weg), waarna daarop de fundering en een laag asfalt wordt gelegd. Aan de rivierzijde brengen we een nieuwe leeflaag aan.
Vervolgens slopen we het asfalt van de oude dijk en graven we deze oude dijk af. Ook daar brengen we dan, aan de binnenzijde, een nieuwe leeflaag aan. Tijdens deze werkzaamheden passen we ook de opritten naar de woningen aan. Half september verwachten we dit alles klaar te hebben.
Het aanbrengen van de toplaag van het asfalt en de afbouw van de weg vindt, vanwege de zettingsperiode, in de zomer van 2025 plaats.
Begin januari hebben we een diepe boring onder de dijk door gemaakt aan de oostkant van Vuren. In deze boring zitten de nieuwe kabels & leidingen die de buitendijkse woningen aansluiten op alle Nutsvoorzieningen. De oude kabels & leidingen kunnen namelijk niet blijven liggen als daar straks een nieuwe dijk op gebouwd wordt.
Dit betekent dat we nu op en rond de dijk in Vuren sleuven graven om deze nieuwe leidingen aan te sluiten op de bestaande tracés. Daarom werken we nu langs de Waaldijk, in de Rietput en langs De Enk. U kunt hier overlast van hebben doordat stoepen en wegbermen opengebroken zijn. In een enkel geval sluiten we de weg tijdelijk af en wordt u omgeleid.
Vanaf 30 januari gaan we 5 weken lang op diverse locaties bomen kappen die in de weg staan voor de dijkversterking. We kappen de bomen voordat het broedseizoen start. Er komen na de dijkversterking zo'n 1500 bomen terug in het hele gebied.
Zorgvuldige uitvoering
Om er zeker van te zijn dat wij geen dieren raken, inspecteert een ecoloog de locatie voordat wij het groen verwijderen. De ecoloog geeft het gebied pas vrij als hij niets meer aantreft. De firma Van den Broek voert vervolgens de kapwerkzaamheden uit. Met behulp van GPS kan de onderaannemer exact bepalen welke bomen en bosschages hij moet verwijderen voor de dijkversterking. Tijdens de werkzaamheden gaat de onderaannemer zorgvuldig te werk om schade aan het omliggende gebied te voorkomen of te beperken.
Zoals eerder aangekondigd is van maandag 23 januari tot medio april de N830 bij Tuil afgesloten vanwege werkzaamheden aan de dijk. Het verkeer van west (Haaften) naar oost (Waardenburg) wordt omgeleid. Verkeer van oost naar west rijdt parallel aan de N830 over de dijk.
Voor fietsers geldt een omleidingsroute door Tuil. Er is extra verlichting aangebracht op de Melssinghdreef om deze route veiliger te maken.
Zie ook een eerder bericht.
Tijdens de afsluiting van de N830 rijden de bussen van Arriva, net als het overige autoverkeer, van oost (Waardenburg) naar west (Haaften) over de parallelweg naast de N830. Daarna vervolgen zij hun gebruikelijke route door Haaften.
Bussen van west naar oost rijden, vanwege de extra reistijd door de omleiding, niet door Haaften. Er zijn daarom twee noodhaltes geplaatst voor de reizigers uit Haaften, op de parallelweg van de N830. Deze komen bij de rotonde bij de Marijkestraat en bij de Enggraaf. Hieronder in het rood aangegeven. Tevens hebben we een kaart met een overzicht van de gehele omleidingsroute richting Waardenburg opgenomen. Op de website van Arriva vindt u de laatste informatie: reisinformatie Arriva.
Over de dijkversterking tussen Vuren en Gorinchem organiseren wij een inloopbijeenkomst:
Wanneer: maandag 13 februari tussen 17.00 en 20.00 uur
Waarover: de werkzaamheden voor de dijkversterking in 2023 tussen Vuren en Gorinchem
Voor wie: alle bewoners rond de dijk en andere geïnteresseerden uit de nabije omgeving
Waar: projectkantoor van de Graaf Reinaldalliantie in Vuren (Waaldijk 91) - ingang naast Mildijk 74
Onderwerpen: planning 2023, monitoring van de woningen, bomenkap en Linielandschap
Zet het alvast in uw agenda, begin februari volgt meer informatie.
Zoals eerder aangekondigd, sluiten we vanaf 23 januari 2023 de N830 bij Tuil voor alle verkeer. Verkeer in westelijke richting maakt gebruik van de parallelweg op de dijk. Verkeer in oostelijke richting wordt op diverse manieren omgeleid. De afsluiting van de N830 duurt 12 weken. Hieronder vindt u diverse kaarten met daarop de omleidingsroutes en bereikbaarheid van de kern Tuil.
Lokale en regionale omleidingsroute:
Vracht- en bouwverkeer naar kern Tuil rijdt via rotonde Havenstraat:
Omleidingsroute bus en tijdelijke halte:
Met de vorst van de afgelopen en komende dagen komen de schaatskriebels aardig opzetten. Daar hebben we alle begrip voor. We hebben alleen zeker geen begrip voor het betreden van onze werkterreinen om daar te gaan schaatsen.
Zo werken we in de Herwijnense Bovenwaard aan het graven van geulen. Dit is ons werkterrein en daarmee verboden voor onbevoegden. Bovendien is het ijs daar ook gevaarlijk! We pompen het water er namelijk onder weg. Niet betreden dus!
De dijkweg bij Tuil (Waalbandijk) is vanaf 9 december 's middags tussen de rotonde en de Bouwing tijdelijk opengesteld voor fietsers. Deze openstelling duurt tot en met zondag 22 januari 2023. Vanaf maandag 23 januari starten wij met dijkwerkzaamheden bij Tuil en wordt de N830 tijdelijk afgesloten. Autoverkeer van Waardenburg naar Haaften maakt vanaf dat moment gebruik van de dijkweg, waardoor fietsers hier om veiligheidsredenen geen gebruik meer van mogen maken.Daarom stellen we op 23 januari de fietsomleidingsroute door Tuil weer in werking. De dijkweg in Waardenburg, tussen de A2 en de rotonde, hebben wij in juli 2022 opengesteld en zal ook tijdens de afsluiting van de N830 open blijven. Na de afbouw van de dijkweg in de zomer van 2023 stellen wij de gehele dijkweg definitief open. Dan is de situatie weer zoals voor de dijkversterking.
Wij stellen de dijkweg bij Tuil nu tijdelijk open op verzoek van zowel bewoners in de omgeving als de Fietsersbond. Hiermee verkorten we tijdelijk de afstand en reistijd voor fietsers tussen Waardenburg en Haaften.
In samenwerking met Rijkswaterstaat is de Graaf Reinaldalliantie gestart met het aanbrengen van ‘rivierhout’ in de wateren in de Woelse Waard.
Rivierhout bestaat uit dode en levende bomen die aan de oever in het water worden gelegd. Op en rond dit hout leven verschillende soorten insecten en vissen. Zo verbeteren de voedselketen en de waterkwaliteit.
Een anker zorgt dat de bomen op hun plaats blijven. De bomen drijven zo met het water mee en houden het water niet tegen. Want dat willen we niet als het hoogwater is.
Een deel van de bomen, die gekapt zijn voor de dijkversterking, zijn als rivierhout in de Woelse Waard hergebruikt. Daarnaast doen we een proef om een aantal bestaande bomen langs de waterkant om te duwen richting het water. Zo kunnen ze in het water verder groeien en kunnen ze bijdragen aan het leefgebied van de dieren die in het water leven.
Op maandag 12 december starten we met het graven van een proefsleuf bij de Vesting Gorinchem. Dit doen we om te bekijken of de Vestingmuur doorloopt onder de dijk. Het is belangrijk om dit te weten omdat wij hier in de loop van volgend jaar zullen starten met het aanbrengen van damwanden in de dijk.
Verkeer kan tijdens het graven van de proefsleuf gewoon gebruik maken van de Dalemsedijk. Wel geven we met borden aan dat er gewerkt wordt en zorgen we dat voetgangers veilig kunnen passeren.
Vanaf 12 december starten we met het aanleggen vaneen deel van de nieuwe dijk op het Heuff-terrein.
Op het plaatje is te zien waar we dit doen.
We gaan ophogen met zand. Dit zand voeren we aan met vrachtwagens vanaf de opslagplaats ten oosten van Fort Vuren over de Waaldijk.
Bij kruising met de Poldersekade en de bouwafrit naar het Heuff-terrein staat tijdens werkuren een verkeersregelaar.
Het Heuff-terrein blijft toegankelijk voor publiek via de poort aan de westzijde. Het werkterrein is afgezet met bouwhekken.
Op 18 november stuurden wij het bericht dat het aanbrengen van de damwanden in de dijk bij de Beatrixlaan in Dalem niet gaat zoals we gepland hadden. Het plan was de damwanden met een geluidsarme werkmethode in de grond te drukken. Helaas is gebleken dat de damwanden met deze werkmethode niet goed de grond in gaan. Daarom is overgestapt op het trillend aanbrengen van de damwanden.
Dit geeft overlast van trillingen en geluid in de omgeving. Met deze werkmethode lukt het wel de damwanden in de grond te krijgen maar er is wel vertraging ontstaan in de planning. Hierdoor zal tot onze spijt de overlast van het trillen nog een aantal weken langer aanhouden.
De verwachting is nu dat we tot en met januari 2023 damwanden aan het aanbrengen zijn op die locatie. Op maandag 5 december en tijdens de kerstvakantie wordt niet gewerkt. Mocht u vragen hebben dan kunt contact opnemen met Marit Laane (06 3939 212 85 of [email protected]).
Zoals u in onze nieuwsbrief van november hebt kunnen lezen, wordt vanaf eind januari tot eind april 2023 de N830 bij Tuil afgesloten voor al het verkeer.
Dit is nodig voor de damwandwerkzaamheden die plaatsvinden naast de provinciale weg. Het is te gevaarlijk om de weg open te houden tijdens de werkzaamheden. Ook is er door de grootte van het materieel geen ruimte om de weg open te stellen.
Verkeer in de westelijke richting kan gebruikmaken van de parallelweg op de dijk. Het verkeer in de oostelijke richting wordt op diverse manieren omgeleid en om (sluip)vrachtverkeer in het centrum van Tuil te weren worden er op diverse locaties wegversmallingen geplaatst. Omleidingsborden ter plaatse geven de omleidingsroutes aan.
Het fietsverkeer zal tijdens de werkzaamheden gebruik maken van een omleidingsroute door Tuil. Het verkeer zal in één richting namelijk over de dijk rijden en willen we, vanwege de veiligheid, van het fietsverkeer scheiden.
De omleidingsroutes worden binnenkort via diverse kanalen gedeeld.
Tussen Herwijnen en de Crobseweg in Haaften zien we steeds vaker wandelaars op de dijk. Dit levert gevaarlijke situaties op omdat de dijk vanuit de Crobsche Waard richting het westen (de Zeek) en oosten gebruikt wordt door ons grondtransport. Voor uw en onze veiligheid willen we u er dan ook aan helpen herinneren dat recreatie op de dijk niet meer mogelijk is tot het einde van de werkzaamheden. Dus ook niet wandelen of even de hond uit laten.
Onze chauffeurs willen graag rekening houden met de omgeving maar het is en blijft een gevaarlijke situatie als voetgangers zich in dezelfde omgeving bewegen als ons grondtransport. Kies dus liever tot het einde van onze werkzaamheden een mooi rondje ten noorden van de dijk.
Eind oktober zijn we gestart met het aanbrengen van damwanden in de dijk ter hoogte van de Beatrixlaan in Dalem. Het plan was de damwanden met een geluidsarme werkmethode in de grond te drukken. Helaas is gebleken dat de damwanden met deze werkmethode niet goed de grond in gaan. Daarom is overgestapt op het trillend aanbrengen van de damwanden. Dit geeft tot onze spijt grotere geluidsoverlast voor de omgeving.
Vanaf volgende week zal ook een heiblok worden ingezet om de damwanden aan te brengen. De overlast zal naar verwachting nog een tot twee weken duren. Dit is afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden.
De nabij gelegen woningen worden met trillingsmeters nauwlettend in de gaten gehouden.
Mocht u vragen hebben dan kunt contact opnemen met Marit Laane (06 3939 212 85 of [email protected]).
Namens de hulpdiensten en uw mede dorpsbewoners vragen wij graag uw aandacht voor de veiligheid van u en uw buren.
Op diverse plekken op de dijk staan bouwhekken om het werkgebied af te sluiten. De één vindt het lastig en onhandig, de ander vindt het juist lekker rustig. Regelmatig worden de hekken dan ook geopend of omgegooid of iemand doet er juist zelf nog een extra slot op of wijzigt de code van de sloten. Ook merken wij dat wandelaars en fietsers om de hekken heen gaan.
Maar deze hekken staan er niet voor niets. Voor uw en onze veiligheid willen wij zo min mogelijk verkeer op de dijk. De hulpdiensten hebben de codes van de sloten en dus hebben zij toegang.
Daarom verzoeken we u nogmaals met klem om de hekken niet zelf te openen of er omheen te lopen. En wijzig niet de code of het slot, want de hulpverlener staat aan een gesloten poort.
We waren blij verrast dat de emmers, na ons bericht in deze BouwApp, niet meer werden weggehaald. We hebben toegelicht waar deze voor dienen en dat ze van levensbelang zijn voor de kamsalamander. Gelukkig is er gehoor gegeven aan onze oproep om de emmers te laten staan.
Omdat wij in het weekend de emmers niet legen doen wij er takken in, zodat de dieren er uit kunnen klimmen en niet sterven. Na het weekend halen wij de takken er weer uit.
Nu merken wij sinds enige dagen dat er door de week ook takken in worden gedaan. Wellicht door bezorgde burgers met de beste bedoelingen. Maar dit betekent dat we de kamsalamander niet meer kunnen vangen en uit kunnen zetten in een voor hun veilig gebied.
Wij willen jullie dus, namens de kamsalamander, vragen om geen takken in de emmers te doen. Wij zorgen vanuit de Graaf Reinaldalliantie dat deze dieren worden gevangen en uitgezet in een voor hun aangelegd, geschikt leefgebied.
Op 1 november starten we met de werkzaamheden aan de Waalbandijk aan de oostzijde van Haaften.
Wat gaat er precies gebeuren?
De werkzaamheden vinden plaats in drie delen:
Tijdens de werkzaamheden aan de dijkversterking is de Waalbandijk, zoals nu ook al het geval is, afgesloten voor al het verkeer.
Wat merkt u van de werkzaamheden?
Op 1 november starten we met het frezen van de huidige weg. Dit doen we door middel van een asfaltfreesmachine. Dit kan geluidsoverlast veroorzaken. Op het gedeelte van de Waalbandijk vanaf de Hertog Karelweg naar het zuiden wordt de weg één meter opgeschoven. Hiervoor voeren wij na het frezen grondwerkzaamheden uit. Dit zorgt voor ruimte om de nieuwe weg weer aan te kunnen brengen.
Het asfalteren gebeurt begin december. Volgens planning zijn deze werkzaamheden 16 december afgerond. Dit is onder andere afhankelijk van het weer.
De werktijden zijn van 7.00 tot 17.00 uur.
De afbouw van de weg vindt in de zomer van 2023 plaats. Hierover volgt later meer informatie.
Afgelopen week is ons buurproject, dijkversterking Tiel-Waardenburg begonnen met de werkzaamheden die noodzakelijk zijn ter voorbereiding van de daadwerkelijke uitvoering. Het gaat om werkwegen, losvoorzieningen en depotlocaties.
Om dat veilig te kunnen doen, waren zij genoodzaakt om het nieuwe fietspad onder de A2- en Spoorbrug af te sluiten voor fietsverkeer vanaf de Waalbandijk (aan de kant van dijkversterking Gorinchem-Waardenburg) tot aan de Gasthuisstraat (bij molen Waardenburg). De parallelweg langs de A2 naar de brug, tussen Steenweg (N830) en Waalbandijk, blijft wel volledig beschikbaar voor verkeer. De afsluiting en omleidingen zijn weergegeven op de afbeelding.
De afsluiting is op 17 oktober geplaatst en duurt tot eind december 2023.
Indien u graag op de hoogte blijft van de werkzaamheden en de te verwachten hinder van het project ‘Dijkversterking Tiel-Waardenburg’ dan kunt u ook dit project volgen via deze link of zoek op Dijkversterking Tiel-Waardenburg in de BouwApp.
Vanaf 31 oktober starten we met de sloop van een deel van de gebouwen op het voormalige BUKO-terrein aan de Waaldijk in Vuren. De sloopwerkzaamheden starten met een asbestsanering. Daarna volgt de sloop van twee van de hallen en het kantoor. De andere hallen en de portierswoning worden pas later gesloopt en zullen wij nog gebruiken voor bijvoorbeeld opslag.
Asbestsanering
In het BUKO-gebouw zit asbest. Dat moet op een veilige manier verwijderd worden. Dat gebeurt door een gecertificeerd bedrijf. Wanneer zij de werkzaamheden uitvoeren zorgen zij ervoor dat de asbest veilig verwijderd wordt en dat die wordt afgevoerd in afsluitbare containers. Uw gezondheid loopt hierbij geen gevaar.
Sloop hal 1 en 2 en kantoor
Vervolgens slopen we vanaf 28 november de eerste 2 hallen en het kantoor. We zullen dan meer over de dijk rijden. Er zijn geen extra verkeersmaatregelen nodig. Om stofvorming te voorkomen maken we het puin dat ontstaat nat.
Vanaf maandag 17 oktober brengen wij tussen de Magrietstraat in Haaften en de Kerkesteeg in Hellouw klei aan op de rivierzijde van de nieuwe dijk. Deze werkzaamheden duren tot medio december.
De klei voeren wij aan over het water. Via een overslaglocatie in de plas in de Crobsche Waard brengen wij de klei over in vrachtwagens. Deze vervoeren de klei verder naar de juiste locatie aan de dijk. Na het aanbrengen van de klei wordt ook de leeflaag aangebracht. Dit is het bovenste deel van de bodem waarin planten en dieren leven. Het inzaaien gebeurt op een daarvoor geschikt moment in 2023.
De vervolgwerkzaamheden aan de nieuwe dijk verderop, tussen de Margrietstraat en de Crobseweg in Haaften, voeren wij volgend voorjaar en zomer uit.
Let extra op!
Door de werkzaamheden rijden er meer vrachtwagens over de dijk tussen de Kerkesteeg en de Crobseweg in Haaften dan er in de afgelopen periode reden. De Crobseweg gebruiken zij om te keren. Voor uw veiligheid zal hier een verkeersregelaar aanwezig zijn. Ook rijden er nog vrachtwagens over de dijk in verband met de werkzaamheden bij de kerk in Haaften (zie ons eerdere bericht op 23 september). Bewoners langs de dijk zullen hinder ondervinden van dit transport. Dat is helaas niet te voorkomen. Wees alstublieft extra voorzichtig, beperk het aantal verkeersbewegingen en ga niet wandelen langs de dijk.
Vanaf maandag 24 oktober starten we met het aanbrengen van de damwanden bij dijkvak 12F ter hoogte van de Beatrixlaan. Hiervoor wordt de kruising van de dijk met de Beatrixlaan afgesloten. De afsluiting zal naar verwachting tot eind december 2022 duren.
Wat gaat er precies gebeuren?
Om de dijk te versterken plaatsen we een damwand in de dijk. Ter hoogte van de kruising van de dijk met de Beatrixlaan komt de damwand boven in de dijk tussen de woningen naast de weg. Om de damwand te kunnen plaatsen, graven wij eerst een sleuf. Daarna plaatsen we de damwand door de damwandplanken in de dijk te drukken.
Wat betekent dat voor u?
De dijk was al afgesloten voor doorgaand verkeer dus de meeste mensen zullen er weinig van merken. Bewoners aan de Merwededijk kunnen alleen via Gorinchem over de Dalemsedijk of de Lingseslaan van en naar hun woning rijden. Vanuit het dijkversterkingsproject hebben we de afvaldiensten en de hulpdiensten op de hoogte gesteld van de afsluiting van de kruising van de dijk met de Beatrixlaan. De afsluiting duurt naar verwachting tot eind december 2022.
Bij de Langstraat en Kortestraat in Tuil vindt er van maandag 10 tot en met vrijdag 14 oktober grondtransport plaats via de N830. Hiervoor wordt het verkeer op de N830 tijdens het lossen van de grond met regelmaat tijdelijk, in beide richtingen, stilgezet. Dit doen wij met een mobiele wegafzetting. Na het lossen van de grond kan het verkeer weer doorrijden. De vertraging is maximaal 15 minuten. Om de hinder te beperken zal dit alleen buiten de spits gebeuren.
Vanaf 17 oktober 9:00 is de Zeiving afgesloten door werkzaamheden voor de dijkversterking. Dit betekent dat de pont bereikbaar is via een tijdelijke verkeersweg, parallel aan de Zeiving. Brakel wordt vanaf de rotonde op de N830 met borden aangegeven. De tijdelijke verkeersweg is toegankelijk voor auto’s, voetgangers en fietsers. Zie de afbeelding.
Vrachtverkeer wordt ter plekke omgeleid via een alternatieve route.
Vanaf 3 oktober gaan we 2 weken lang op diverse locaties bomen kappen die in de weg staan voor de dijkversterking. Er komen na de dijkversterking wel zo'n 1500 bomen terug in het gebied.
Zorgvuldige uitvoering
Om er zeker van te zijn dat wij geen dieren raken, inspecteert een ecoloog de locatie voordat wij het groen verwijderen. De ecoloog geeft het gebied pas vrij als hij niets meer aantreft. De firma Van den Broek voert vervolgens de kapwerkzaamheden uit. Met behulp van GPS kan de onderaannemer exact bepalen welke bomen en bosschages hij moet verwijderen voor de dijkversterking. Tijdens de werkzaamheden gaat de onderaannemer zorgvuldig te werk om schade aan het omliggende gebied te voorkomen of te beperken.