De uitvoering van de dijkversterking is begonnen.
Volg de werkzaamheden per dorp/stad.
(klik op een dorp/stad op de kaart)
In deze film laten we zien welke werkzaamheden aan de dijk plaatsvinden voor het deel van Gorinchem en Dalem tussen april en juli 2022.
Deze week wordt de dijk in Waardenburg voorzien van een dubbele asfaltlaag. Het asfalt komt op een meerlaagse fundering om te zorgen dat de weg zo stabiel mogelijk blijft liggen. Als alle werkzaamheden in Waardenburg zijn afgerond komt de Graaf Reinaldalliantie nog een keer terug om een laatste asfaltlaag aan te brengen en de weg verder af te bouwen.
In ons bericht van 31 maart heeft u al kunnen lezen over het afsluiten van de dijk voor doorgaand verkeer. Dit doen we voor uw en onze veiligheid. Ondertussen zijn er op verschillende plekken hekwerken klaar gezet en hebben we een omleiding voor voorgaand verkeer ingesteld via de Graaf Reinaldweg.
Vanaf 9 mei sluiten we de hekken op de dijk vanaf Haaften tot en met Herwijnen. Doorrijden
of recreëren over de dijk is dan dus niet meer mogelijk. De dijk is nog
wel toegankelijk voor bestemmingsverkeer. De bewoners en bedrijven aan de
dijk hebben van ons informatie ontvangen over de route naar hun woning. Ook voor
hulpdiensten blijft de dijk toegankelijk.
Vanaf aanstaande maandag 9 mei werken we langs de dijk bij Herwijnen ter hoogte van Waaldijk 120 tot en met 98 aan het verleggen van een tweetal kabels: een laagspanningskabel en een kabel van KPN. De locatie van de werkzaamheden is op het kaartje met de rode stippellijn aangegeven. De verlegging van deze kabels is nodig voor de dijkversterking.
Bereikbaarheid woningen Waaldijk 98 tot en met 120 en 151
De graafwerkzaamheden starten aan de oostkant ter hoogte van Waaldijk 120 en dan werken we vervolgens richting huisnummer 98. Dit zal ongeveer 8 weken duren. In verband met deze werkzaamheden is er GEEN doorgaand verkeer mogelijk over de Waaldijk. De adressen aan de Waaldijk 98 tot en met 120 en 151 blijven bereikbaar, maar alleen via de Katerdam.
Vanaf 1 mei vaart het veerpontje Slot Loevestein – Fort Vuren weer in de weekenden! Wij zorgen dat gebruikers veilig bij het pontje kunnen komen. De route naar het pontje loopt langs Fort Vuren en via de Dalemse Zeiving. Zoals eerder aangegeven is de rest van de dijk afgesloten voor (doorgaand) verkeer.
Het plaatsen van de damwanden in de dijk bij Fort Vuren verloopt conform planning. De Graaf Reinaldalliantie is met de heistelling aangekomen op het punt waar de bouwweg de dijk op komt. Dit betekent dat de bouwweg de komende twee, drie weken niet gebruikt kan worden. Het bouwverkeer dat naar het voormalig BUKO-terrein rijdt, zal daarom de komende periode heen en weer over de Petersweg en de Waaldijk rijden.
De Graaf Reinaldalliantie freest grote delen van het gebied waar de komende periode werkzaamheden gaan plaatsvinden. Frezen houdt in dat de bovenste laag grond wordt losgemaakt en geëgaliseerd. Het frezen is nodig om de terreinen tijdelijk ongeschikt te maken voor broedende vogels, zodat wij tijdens het broedseizoen werkzaamheden kunnen uitvoeren.
In het oostelijk deel van de Woelse Waard worden bouwhekken geplaatst en rijplaten gelegd voor het bouwverkeer. Om de rijplaten stevig te kunnen plaatsen is zand als fundering nodig. Daarom vinden vandaag zandtransporten plaats tussen de Graaf Reinaldweg over de bouwweg in Dalem en de Waaldijk/Merwededijk naar het oostelijk deel van de Woelse Waard.
Vooruitlopende op de werkzaamheden aan de Dalemsedijk zijn door Stedin en Oasen nieuwe kabels en leidingen aangelegd vanaf de Componistenstraat naar de Visserslaan. Vanaf 14 maart wordt er een begin gemaakt met de afronding van deze werkzaamheden. Zo worden de kabels en leidingen aangesloten op het bestaande net en worden de oude kabels en leiding gerooid. Dit betekent dat u nog kortstondige activiteiten zult zien op meerdere locaties rondom de Visserslaan en de Vestingweg/ Componistenstraat. De werkzaamheden hebben geen gevolgen voor de stroom of gasvoorziening naar uw woning.
In de Lingsesdijk op de hoek met de Dalemsedijk voert Oasen tussen 21 en 25 maart nog werkzaamheden uit aan de drinkwaterleiding. Hierdoor hebben enkele bewoners kortstondig géén water, deze bewoners worden hierover van tevoren geïnformeerd doormiddel van een brief. Voor al het verkeer op de Lingsesdijk wordt in week 12 een omleiding ingesteld. De Lingsesdijk is dan bereikbaar vanaf de Componistenstraat.
Start werkzaamheden Woelse Waard oost en langs de dijk
Vanaf begin april van dit jaar gaat de Graaf
Reinaldalliantie dan echt van start met de werkzaamheden in het westelijk deel
van het projectgebied (Dalem en Gorinchem). We starten met het graven van de
nevengeulen in het oostelijk deel van de Woelse Waard. De grond die vrijkomt
wordt deels via het water afgevoerd en deels hergebruikt in de nieuwe dijk.
Hiervoor vinden veel (grond)transporten over de dijk plaats. Van de Dalemse
sluis tot aan de Dalemse Zeiving versterken we de dijk dit jaar aan de rivierzijde.
Het zou kunnen dat vrachtwagens en machines op de dijk staan en voor hinder
zorgen.
Half maart starten we al met de voorbereidende werkzaamheden
zoals de aanvoer van bijvoorbeeld rijplaten.
Afsluiting van de dijk voor doorgaand verkeer
Vanwege de werkzaamheden aan de dijk en de daarbij
behorende (grond)transporten over de dijk, wordt de dijk vanaf
half april
tussen de Dalemse Sluis en de Dalemse Zeiving afgesloten voor doorgaand verkeer
(omleiding via de Graaf Reinaldweg). Dit is voor de veiligheid van groot
belang. Doorrijden of recreëren over
de dijk is dus vanaf half april niet meer mogelijk. De dijk tussen Waaldijk 9
en 20 in Dalem is vanaf dan volledig afgesloten voor het verkeer.
Bereikbaarheid Fort Vuren en Autogarage van den Bergh
Fort Vuren blijft via de Dalemse Zeiving bereikbaar en autogarage Van Den Bergh blijft voorlopig bereikbaar via de Beatrixlaan.
De werkzaamheden aan de dijk ter hoogte van Fort Vuren zijn in volle gang. De Waaldijk tussen Vuren en het fort is dit gehele jaar afgesloten. Fort Vuren blijft bereikbaar via de Dalemse Zeiving. Voor bezoekers is een tijdelijk parkeerplaats gemaakt halverwege de Dalemse Zeiving.
Vanaf maandag 28 februari 2022 werken wij aan de dijk ten oosten van Haaften, bij de Kerkewaard. Hier wordt de zogenaamde tuimelkade naast de weg verhoogd. Ook vervangen we de bekleding. In onderstaande tekening kunt u zien hoe we de tuimelkade aanpassen. Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot 1 mei 2022.
Om deze werkzaamheden veilig uit te voeren, sluiten wij de Waalbandijk af voor doorgaand verkeer tussen Waalbandijk nr. 60 en nr. 317. Direct ten noorden van nr. 317 sluiten wij de weg daarom volledig af. De overnachtingshaven en Waalbandijk 60 blijven bereikbaar vanaf de Hertog Karelweg. Volg hiervoor de borden. Doorgaand verkeer naar nr. 317 en verder wordt omgeleid via de Dreef en de Molenstraat. Volg hiervoor de borden met de omleidingsroute. De afsluiting en omleidingsroute zijn in de tweede tekening te zien.
In het werk voor de dijkversterking nemen we ook werk voor de gemeente West Betuwe mee. Zo bouwen we nu aan nieuwe veerstoep voor het veer naar Brakel. Op dit moment wordt er grond aangebracht die als voorbelasting werkt. Als de grond voldoende is ingeklonken leggen we de nieuwe weg erop. Wanneer de nieuwe veerstoep in gebruik is, wordt de oude veerstoep verwijderd. Zo blijft het veer naar Brakel ook tijdens onze werkzaamheden bereikbaar.
Met dank aan mevrouw Adrie van Kuilenburg voor de mooie foto.
Vanaf 7 februari vervangen wij de bekleding op het binnentalud van de dijk tussen de A2 in Waardenburg en Tuil. Ook vullen wij de heisleuf van de damwand bij de rotonde in Tuil aan. Op dat moment zijn de werkzaamheden aan de damwand bij de rotonde afgerond en kan het binnentalud in één keer worden vervangen. De werkzaamheden duren naar verwachting tot medio maart.
De woningen op dit traject blijven gedurende de werkzaamheden bereikbaar via hun huidige route. Voor doorgaand verkeer blijft de dijkweg afgesloten. Ons bouwverkeer zal zoveel mogelijk vanaf de parallelweg bij de A2 rijden, zie onderstaande kaart.
Houd de aanwijzingen van de medewerkers in de gaten.
Tijdens
en na de kerstvakantie zijn de hekken op de dijkweg aan de westzijde van
Haaften blijven staan. De weg is nog niet veilig om te openen voor fietsers en
gemotoriseerd verkeer. Helaas hebben wij de situatie na de kerstvakantie nog
niet kunnen verbeteren. Maar komende week vullen we de geul aan de rivierzijde
van de weg gedeeltelijk aan, zodat er een tijdelijke berm naast de weg
ontstaat. Deze werkzaamheden duren enkele dagen. Daarna stellen wij de dijkweg
weer open. De tijdelijke berm blijft liggen tot het moment dat wij de dijkweg
zelf richting de rivierzijde verleggen. Dan leggen we en een definitieve berm
aan. Dit is naar verwachting in 2023. Overigens blijven de hekken op de dijktaluds
en onderaan de dijk staan, zodat wij deze bij de toekomstige werkzaamheden
kunnen gebruiken.
De huidige bekleding van de dijkhelling met stenen aan de rivierzijde van het dijktalud voldoet niet aan de veiligheidsnormen en wordt daarom op dit moment vervangen. We voeren de steenbestorting af naar het voormalig BUKO-terrein in Vuren. Daar maken we de stenen kleiner, zodat we het materiaal opnieuw kunnen toepassen, bijvoorbeeld als puinfundering voor de wegen. De volle vrachtwagens rijden over de bouwweg naar het depotterrein en rijden vervolgens weer leeg over de Waaldijk en Petersweg naar de provinciale weg. Op deze wijze is hoeft het vrachtverkeer elkaar niet te passeren op de dijk.
Als vervolg op de werkzaamheden van eind 2021 starten Oasen en Stedin met de afronding van het werk aan de Visserslaan. De werkzaamheden starten 10 januari en zijn half maart afgerond, zie situatietekening. De graafwerkzaamheden worden voornamelijk in het trottoir van de Visserslaan uitgevoerd. De woningen blijven altijd (te voet) bereikbaar. Mogelijke verkeersomleidingen worden ter plaatse aangegeven evenals de route naar de parkeerplaatsen.
Onderbreking van de levering van elektriciteit en gas
Er zijn enkele woningen die te maken krijgen met een onderbreking van elektriciteit en of gas. De bewoners die hiervan hinder ondervinden, worden altijd vooraf schriftelijk of mondeling geïnformeerd. Indien van toepassing is deze onderbreking van korte duur.
Gisteren zijn volgens planning de buitendijkse grondwerkzaamheden afgerond aan de dijk ten westen van Haaften. Vanaf vandaag is de dijkweg weer toegankelijk voor voetgangers. Direct naast de dijkweg aan de zijde van de Crobsche Waard ligt echter nog een geul van ongeveer 70cm diep. Dit is aangegeven op de kaart met de gestippelde lijn. Daarnaast kan de weg glad zijn. We willen daarom benadrukken om voorzichtig te zijn bij het betreden van de dijk.
De geul is nog niet afgeschermd en vormt een risico voor fietsers en gemotoriseerd verkeer op de dijk, met name in het donker. Daarom kan de dijk nog niet opengesteld worden voor fietsers en gemotoriseerd verkeer. De hekken dwars op de dijk laten wij daarom nog staan. Na de kerstvakantie, vanaf 10 januari, werken wij aan een voorziening bij de geul om de dijkweg voor al het verkeer toegankelijk te maken. Onze excuses voor het ongemak.
De Graaf Reinaldalliantie heeft een aantal dagen lang het
aanbrengen van de damwanden in de dijk bij Tuil gefilmd. Benieuwd hoe dat gaat?
Deze video laat in minder dan 2 minuten versneld (timelapse) de beelden zien.
In de loop van januari start de Graaf Reinaldalliantie met de dijkversterking bij Fort Vuren. Boven in de dijk komen damwanden. De parkeerplaatsen ten zuiden van het Fort worden verlaagd aangelegd. Tijdens de werkzaamheden is de Waaldijk ten hoogte van het Fort afgesloten voor auto’s, fietsers en wandelaars en wordt het verkeer omgeleid. Naar verwachting is de uitvoering aan de zuid- en oostzijde van het fort eind 2022 klaar. In een later stadium starten de werkzaamheden ten westen van het Fort. Fort Vuren blijft tijdens de werkzaamheden bereikbaar.
Bij Fort Vuren zijn boringen gedaan om te bekijken hoe de schuilplaatsen die zich in het buitentalud bevinden gefundeerd zijn. Dit is belangrijk om te weten als we ankers willen plaatsen aan de damwand. De boringen worden geanalyseerd en op basis daarvan weten we of er een raakvlak is tussen de damwandankers en de schuilkelders. Op bijgevoegde afbeelding zijn de verwachte locaties van de schuilkelders te zien.
Vanaf maandag 13 december 2021 voeren wij buitendijkse grondwerkzaamheden uit aan de dijk ten westen van Haaften. Hierbij brengen we een eerste grondlaag aan de buitenzijde van de dijk. Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot en met vrijdag 24 december 2021.
Om ieders veiligheid te borgen zetten wij dit traject tijdens deze werkzaamheden volledig dicht met hekken, ook ’s avonds en in het tussenliggende weekend. Dit doen we omdat de dijk tijdens deze periode ook buiten de werkzaamheden om onveilig is. We hebben nu alvast extra hekken geplaatst, aanvullend op het bestaande hekwerk. Maandagochtend 13 december zullen wij de dijk daadwerkelijk afsluiten. Nadat de eerste grondlaag is aangebracht openen wij de hekken weer.
Het afgesloten traject loopt van de oprit naar Waalbandijk 211 tot het plein bij molen De Blauwe Reiger en is op onderstaande foto weergegeven. Alle aanliggende woningen en de molen zijn gedurende deze periode via de Crobseweg of de Kaap van Haaften bereikbaar.
Op maandag 29 november is de nieuwe drinkwatertransportleiding tussen de Componistenstraat en de Visserslaan in Gorinchem in gebruik genomen. In de Componistenstraat en op het terrein van de Koninklijke Harmonie De Bazuin is de nieuwe leiding gekoppeld met de bestaande transportleidingen, zie foto’s.
Hiermee zijn de werkzaamheden nog niet afgerond. Stedin en Oasen werken de komende tijd aan de optimalisatie van hun leidingen in en in de directe nabijheid van de Visserslaan en de Componistenstraat. Bewoners die op enige manier hinder ondervinden worden hierover geïnformeerd.
Het was al aangekondigd tijdens het digitale informatiemoment op 17 mei, maar de inrichting van het werkterrein in de Kerkewaard had enige vertraging opgelopen. Komende week starten wij alsnog met de inrichting van het terrein. Dit heeft geen effect op de bereikbaarheid van de omgeving. Alle wegen blijven beschikbaar.
De eerste werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van de bovenlaag grond en het leggen van betonplaten als fundering. Op het terrein komen keten voor de uitvoeringsorganisatie en een informatiecentrum over de dijkversterking. Naar verwachting worden deze in maart of april 2022 in gebruik genomen. Daarnaast wordt een deel van het terrein ingericht om tijdelijk bouwmaterialen op te slaan.
Op maandag 22 november 2021 starten wij met de damwandwerkzaamheden bij de Hertog Karelweg in de Kerkewaard. Tijdens de werkzaamheden aan de dijkversterking is de dijkweg rondom de Kerkewaard afgesloten voor alle verkeer. De Hertog Karelweg blijft wel beschikbaar.
Het plaatsen van de damwand doen wij door middel van trillen, drukken en resoneren. Deze methoden worden gebruikt om de kans op schade zo klein mogelijk te houden. Het is wel mogelijk dat u in de omgeving trillingen voelt. Ook zullen de machines geluid produceren. De werktijden voor de damwandwerkzaamheden zijn van 7.00 tot 16.00 uur. Het plaatsen van de damwand is naar verwachting na drie tot vier weken afgerond, afhankelijk van de snelheid waarmee we de damwandplanken kunnen plaatsen.
Wanneer de damwand geplaatst is, brengen we ankers aan. Hierdoor vervormt de constructie minder en kan er met minder staal worden ontworpen. De ankers worden in de ondergrond aangebracht en aan de bovenzijde van de damwand vastgemaakt. De techniek waarmee de ankers worden aangebracht veroorzaakt weinig of geen overlast. Wanneer ook de ankers zijn afgewerkt, wordt de sleuf weer dichtgemaakt. Vervolgens vervangen wij de grond van het binnentalud en zaaien het talud weer in met gras.
De werkzaamheden aan de damwand en ankers zullen naar verwachting tot medio maart 2022 duren. De grondwerkzaamheden worden naar verwachting in de zomer van 2022 afgerond.
Illustratie: Op de kaart geeft de zwart-rode lijn de damwand weer.
Dinsdag 9 november 2021 wordt de bouwweg tussen Fort Vuren en Vuren geasfalteerd. Hiervoor komt op maandag en dinsdag een halve wegafzetting op de Graaf Reinaldweg. De verkeersregelaars op de Graaf Reinaldweg zullen zorgen voor een veilige doorstroming van alle verkeerstromen.
Vanaf woensdag 3 november wordt de dijkweg tussen de Wadensteinsesteeg en de pont naar Brakel afgesloten in verband met het lossen van grond vanaf de dijkweg. Met deze grond wordt de nieuwe dijk opgebouwd in de uiterwaard. Ons grondtransport rijdt via de daarvoor aangelegde bouwweg naar de dijk toe. Omdat het transport op de dijk moet manoeuvreren en achteruitrijden is het veiliger om het verkeer op de dijk om te leiden. Deze omleiding loopt via de Wadensteinsesteeg, de Graaf Reinaldweg voor auto’s en de parallelweg voor fietsers naar de Zeiving. De pont naar Brakel blijft bereikbaar en ook het verkeer naar de woningen aan de Waaldijk 7, 9, 11, 13 ,15, 17, 19, 19a, 21, 23, 25, 27, 45 en 47 word doorgelaten door de verkeersregelaar.
Het intrekken van de kabels en leidingen op 20 en 23 september vanaf de Componistenstraat onder het water door naar het parkeerterrein van de Harmonie in de vesting is goed verlopen. Om de nieuwe kabels en leidingen aan te sluiten op het bestaande drinkwater-, gas- en elektriciteitsnet vinden er nog (graaf)werkzaamheden plaats in de Visserslaan, de Dalemwal, Paddemoes, Kasteelplaats, Steenplaats en de Vestingweg. Hiervan ondervindt u weinig tot geen hinder. Deze werkzaamheden worden in fasen uitgevoerd tot eind december 2021.Onderbreking van drinkwater zal alleen plaats vinden in de Kasteelplaats en de Steenplaats. Hiervoor worden de bewoners altijd vooraf geïnformeerd. De woningen blijven altijd (te voet) bereikbaar. Mocht dit voor een korte periode niet mogelijk zijn dan wordt u hierover eveneens vóóraf geïnformeerd. Na het afronden van de werkzaamheden wordt de straat en/of het trottoir weer dichtgemaakt.
Vanaf vandaag aan het einde van de dag is de Steeg in Vuren weer geopend voor doorgaand verkeer. Met het dichtmaken van de sleuven langs de weg wordt vandaag de eerste fase van de gestuurde boringen in de Steeg afgerond. De nieuwe kabels zijn onder de dijk getrokken en liggen nu diep genoeg zodat ze niet meer in de weg liggen voor de damwanden in de dijk, die nodig zijn voor de dijkversterking. De volgende fases bestaan uit het aansluiten van de nieuwe kabels op het net en vervolgens het verwijderen van de oude kabels.
De tweede gestuurde boring is vandaag succesvol verlopen, de Componistenstraat in Gorinchem is weer geopend voor verkeer.
De aannemer werkt nog steeds aan het kappen van bomen dit najaar. Bij het verwijderen gaat de aannemer zorgvuldig te werk. Met behulp van GPS kan de aannemer exact bepalen welke bomen en bosschages hij moet verwijderen. Deze periode valt buiten het broedseizoen. En de ecoloog inspecteert vooraf de plekken waar we het groen gaan verwijderen, zodat er geen dieren geraakt worden.
De overige bomen en struiken die we gaan verwijderen
volgen op een later moment van de uitvoering.
Een indruk van de werkzaamheden van de laatste paar weken.
Bekijk de video.
Op woensdag 20 en op zaterdag 23 oktober is de Componistenstraat in Gorinchem (deels) afgesloten voor doorgaand verkeer. De afsluiting vindt plaats tussen 6 uur ’s ochtends tot het einde van de middag. De Componistenstraat blijft voor hulpdiensten wel bereikbaar. Het overige verkeer wordt met verkeersborden tijdelijk omgeleid. De woningen van de straat Vest zijn alleen via de Lingsesdijk te bereiken.
De afsluiting van de Componistenstraat is nodig om de kabels en leidingen van Stedin en Oasen door de geboorde tunnel onder de vestinggracht te kunnen doortrekken. De kabels en leidingen komen uit in de binnenstad bij het parkeerterrein van de Harmonie aan de Visserslaan.
In de week van 4 oktober start Van Vulpen - in opdracht van Stedin en Oasen - met het aanbrengen van de beschermende maatregelen aan de Dalemwal en de inrichting van het werkterrein bij de Koninklijke Harmonie De Bazuin. Dit is ter voorbereiding van de gestuurde boring van Stedin en Oasen. Omleidingen voor verkeer over de Dalemwal worden ter plekke aangegeven met verkeersborden. De gebruikers van de Harmonie en de Schietvereniging kunnen gebruikmaken van alternatieve parkeergelegenheid in de buurt van de Harmonie.
De Graaf Reinaldalliantie hecht veel waarde aan veiligheid. We willen veiligheid waarborgen van onze mensen, maar zeker ook van alle mensen die aan de dijk wonen, werken of op bezoek komen. Hierbij kunt u ook helpen.
Recent hebben wij spelende kinderen aangetroffen in een nieuw gegraven watergang. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren vanwege bijvoorbeeld instabiele grondhopen of drijfzand. Wilt u daarom als ouders uw kinderen op het hart drukken dat ze niet in onze werkgebieden spelen? Zoals de dijk en de ontgravingen in de Crobsche Waard in Haaften. We willen gevaarlijke situaties te allen tijde voorkomen.
Dank voor uw medewerking!
Aan de Componistenstraat in Gorinchem bereiden netbeheerder Stedin en drinkwaterbedrijf Oasen de eerste werkzaamheden voor de gestuurde boring voor. Hier wordt de stalen drinkwaterleiding uitgelegd en aan elkaar gelast over een lengte van 400 meter (zie foto). De boorwerkzaamheden van de gestuurde boring vinden medio oktober plaats en duren circa drie weken.
Op maandag 4 oktober start de Graaf Reinaldalliantie met de aanleg van de bouwweg tussen de Graaf Reinaldweg en de dijk. Het bouwverkeer gebruikt deze weg gedurende de dijkversterking, zodat er geen bouwverkeer door het centrum van Vuren hoeft te rijden. Dit doen we voor de veiligheid van de bewoners en het overige verkeer. De bouwweg zal als eerste gebruikt worden voor de aanvoer van de damwanden, die nodig zijn om de dijk bij Fort Vuren te versterken. De start voor het aanbrengen van damwanden bij Fort Vuren staat gepland voor januari 2022.
Een aantal stroomkabels van Liander kruisen de dijk ter hoogte van de Steeg aan de oostkant van Vuren. Als wij straks daar een damwand in de dijk gaan aanbrengen dan doorsnijden we de kabels. Daarom worden de kabels nu dieper aangelegd. Dit doen we door een boring onder de dijk door. De nieuwe boring is met een boorstang vanuit de uiterwaard onder de dijk door naar de Steeg geboord en is ca 20 meter onder NAP de diepte ingegaan. Tijdens het terugtrekken van de boorstang zijn tevens drie mantelbuizen door de boorgang getrokken. Deze zijn op drie grote haspels aangevoerd, zie foto. In deze mantelbuizen worden over een aantal weken de nieuwe stroomkabels getrokken. Dit wordt nauwkeurig bepaald met behulp van GPS-coördinaten. Vandaar dat we spreken van een gestuurde boring. Volgende week wordt de weg weer netjes gemaakt zodat deze eind oktober weer opengesteld kan worden voor het aanliggende verkeer.
Tijdens de informatiebijeenkomst afgelopen juli hebben we verteld dat we in oktober zouden gaan starten met de werkzaamheden in de Woelse Waard. Om deze werkzaamheden uit te kunnen voeren moeten wij over diverse percelen beschikken. Helaas hebben wij op dit moment nog geen toestemming om deze percelen te mogen betreden. Daarom zullen de werkzaamheden in de Woelse Waard, en dus ook de werkzaamheden aan de dijk in dijkvak 12 en 13, verplaatst worden naar volgend jaar. Wanneer wij weten wanneer de werkzaamheden in de Woelse Waard starten zullen wij hierover ook weer communiceren.
Begin oktober start de Graaf Reinaldalliantie met de bouw van de bouwweg in Vuren. Deze bouwweg komt te liggen in het agrarisch perceel (grasland) tussen de Graaf Reinaldweg en de dijk ten oosten van Fort Vuren. Voor deze bouwweg moeten we zes bomen kappen. Deze staan binnendijks onder aan de dijk. De kap van de bomen vindt op donderdag 16 of op vrijdag 17 september plaats. De bomen worden vervolgens op transport gezet en via de Waaldijk en de Petersweg in Vuren naar de Graaf Reinaldweg afgevoerd.
Vanaf maandag 13 september werken we bij Waardenburg aan de kant van de A2 aan de voorbereiding van het aanbrengen van damwanden in de dijk. Hiervoor sluiten we de dijk af zodat de damwandstelling op de weg kan worden opgebouwd en de sleuf voor de damwand gegraven kan worden. Vanaf 20 september starten de damwandwerkzaamheden zelf. Vanaf aanstaande maandag 13 september zijn de woningen aan de Waalbandijk 1, 2, 4 en 5 te bereiken vanuit het westen. De woning aan de Waalbandijk 8 is te bereiken vanaf het oosten.
De dijkversterking heeft een buurproject gekregen. Aannemersbedrijf Van Mouwrik uit Waardenburg gaat een nieuw fietspad onder de bruggen van de A2 en het spoor aanleggen. Mochten er vragen of klachten zijn over deze werkzaamheden dan kunt u het beste contact opnemen met Jan van Dooijeweert via j.v.dooijeweert@mouwrik.nl.
Op het deel van de dijk tussen de Wadensteijnsesteeg en de pont naar Brakel is vorige week gestart met het kappen van bomen. Deze bomen stonden op grond van het waterschap. Op ditzelfde deel van de dijk worden de komende weken voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd en gaan ook de grondtransporten beginnen.
Eerst verplaatsen we nog de aanwezige afrasteringen aan de rivierzijde van de dijk en graven we de nieuwe watergang. Met de grond die daarbij vrijkomt dempen we huidige watergang. Vervolgens fresen we deze week of volgende week de toplaag van de grasbekleding. Daarna transporteren we de grond voor de ophoging van de nieuwe dijk. Vervolgens bouwen we de komende maanden een deel van de nieuwe dijk naast de bestaande dijk in lagen op.
De Steeg wordt vanaf maandag 13 september afgesloten voor doorgaand
verkeer. Bewoners aan de Steeg kunnen hun woning nog wel bereiken. We doen een
boring voor het aanleggen van nieuwe elektriciteitskabels van Liander. De
werkzaamheden in de Steeg duren naar verwachting 4 tot 6 weken.
Deze week start onderaannemer Van den Broek in opdracht van de Graaf Reinaldalliantie met het kappen van de eerste bomen en struiken, die in de weg staan voor de dijkversterking. Deze staan op het terrein van Waterschap Rivierenland of er is al toestemming gegeven voor het kappen van deze bomen. De werkzaamheden vinden tot circa eind november plaats.
Bij het verwijderen gaat de aannemer zorgvuldig te werk. Met behulp van GPS kan de onderaannemer exact bepalen welke bomen en bosschages hij moet verwijderen. Deze periode valt buiten het broedseizoen. En de ecoloog inspecteert vooraf de plekken waar we het groen gaan verwijderen, zodat er geen dieren geraakt worden.
De overige bomen en struiken die we gaan verwijderen volgen op een later moment van de uitvoering.
Vanaf maandag 23 augustus verleggen wij enkele kabels en leidingen die ter hoogte van de Molenstraat in de dijk liggen. Dit is nodig zodat we hier de dijk richting de rivier kunnen versterken. Dit betekent dat wij de weg op moeten breken. Van maandag 23 augustus t/m vrijdag 27 augustus (met uitloop naar maandag 30 augustus) is er daarom voor alle verkeer geen doorgang mogelijk. Na de aanpassingen aan de kabels en leidingen leggen wij een tijdelijke verharding terug, zodat bestemmingsverkeer weer van de weg gebruik kan maken.
Ook de trap vanuit de Molenstraat moeten wij verwijderen voor de werkzaamheden aan de kabels en leidingen. Deze trap wordt om ieders veiligheid te waarborgen weer teruggeplaatst na afronding van alle werkzaamheden op dit traject. Dit is naar verwachting in 2024.
Deze week hebben wij aan de westzijde van Haaften een bouwhek onderaan de binnenzijde van de dijk geplaatst. Dit doen we omdat er tijdens onze werkzaamheden vaak wandelaars, hondenuitlaters en soms ook spelende kinderen op de dijkweg zijn. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden met het vrachtverkeer en onze graafmachines. We willen ieders veiligheid waarborgen. Dit hekwerk is in verband met de veiligheid ook in de avonden en weekenden gesloten. Er blijft onderaan de dijk aan de dorpszijde wel een grasstrook vrij om de hond uit te laten. Als er voor een lange periode geen werkzaamheden plaatsvinden, dan zetten wij de hekken tijdelijk open op de plekken waar de paden de dijk op gaan. Toch blijft het werkgebied, waar wij als alliantie voor verantwoordelijk zijn. We willen ongelukken voorkomen. Het rijden/lopen op de dijk blijft uw eigen risico.
Het hekwerk blijft staan totdat alle werkzaamheden op dit traject zijn afgerond. Dit is naar verwachting in 2024.
Vanaf volgende week zal daarbij ook de trap vanuit de Molenstraat verwijderd worden in verband met werkzaamheden voor kabels en leidingen ter plaatse. Deze trap wordt om ieders veiligheid te waarborgen pas weer teruggeplaatst na afronding van alle werkzaamheden op dit traject, dus naar verwachting in 2024.
De bouwvakantie nadert zijn eind. Dit betekent dat de werkzaamheden vanaf 23 augustus weer hervat zullen worden. Houd daarom rekening me bedrijvigheid op de dijk.
Overzicht van werkzaamheden die plaats gaan vinden:
Heeft u vragen of opmerkingen over deze werkzaamheden? Laat het ons weten!
Op maandag 16 augustus starten we met de aanleg van de tijdelijke bouwweg tussen de Graaf Reinaldweg (N830) en de dijk. De bouwweg zorgt ervoor dat het bouwverkeer vanaf de Graaf Reinaldweg gemakkelijk naar de dijk kan rijden. De eerste werkzaamheden bestaan uit het kappen van drie bomen langs de weg en het plaatsen van een duiker in de sloot naast het fietspad. Om deze werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren, zetten we de Graaf Reinaldweg voor een paar dagen voor de helft af en wordt het verkeer op de Graaf Reinaldweg door verkeersregelaars begeleid. De maximale snelheid op de weg is dan 50 km/uur ter hoogte van de afslag naar de bouwweg. Het fietspad langs de Graaf Reinaldweg blijft open.
Vooruitlopend op de dijkversterking heeft de alliantie, in
overleg met de dijkbeheerder en de gemeenten, een aantal bijzondere objecten van
de dijk verwijderd zoals de grenspaal, een rijksmonument aan de Merwededijk in
Dalem: een hardstenen paal uit 1834 die gebruikt werd om de visserijgrens aan
te duiden. De objecten die verwijderd zijn, zijn vooraf gelabeld en vervolgens zorgvuldig
opgeslagen in een depot. Na de dijkversterking plaatst de alliantie de objecten
weer voorzichtig terug.
Vanaf komende week vindt er grondtransport plaats voor de nieuwe dijk tussen de pont naar Brakel en Vuren Oost. Dit transport komt vanaf de Zeiving en rijdt dan over de dijk naar het westen om vervolgens de uiterwaard in te rijden. Doordat het grondtransport maar enkele honderden meters over de dijk zelf rijdt, sluiten we de dijk vooralsnog niet af voor doorgaand verkeer. Er wordt dus geen omleiding ingesteld. Er zal wel een verkeersregelaar aanwezig zijn die het verkeer kan vragen even te wachten om een vrachtwagen te laten passeren. Daarna kan het verkeer de route weer vervolgen. Hiermee willen we hinder door een omleiding voorkomen. De komende periode houden we in de gaten of de situatie zonder afsluiting en omleiding werkbaar en veilig is, voor u als bewoner en voor onze werknemers.
Na onze eerste aankondiging van de start van de werkzaamheden op 7 juni is het de afgelopen periode nog rustig geweest in het gebied tussen de pont naar Brakel en Vuren Oost. Dat gaat de komende tijd veranderen. Vanaf vandaag verwijderen we de nog aanwezige afrasteringen aan de rivierzijde van de dijk. Maandag 12 juli zal hier waarschijnlijk ook nog aan gewerkt worden. Vervolgens wordt op dinsdag de toplaag van de grasbekleding gefreesd, waarna op woensdag de eerste grondtransporten plaatsvinden voor de ophoging van de nieuwe dijk. Vervolgens bouwen we de komende maanden de nieuwe dijk naast de bestaande dijk in lagen op.
Vanaf volgende week starten we met de dijkwerkzaamheden rondom de Kerkewaard, in dijkvak 3b en 3c. Om de veiligheid te waarborgen, zal de dijkweg afgesloten worden tussen Waalbandijk 64 en de westelijke aansluiting op de Hertog Karelweg. De woningen Waalbandijk 64 en Waalbandijk 325 blijven bereikbaar vanaf de oostelijke aansluiting op de Hertog Karelweg. Ook de Hertog Karelweg zelf blijft open voor verkeer. Houd rekening met vrachtverkeer dat grond aan- en afvoert via de Hertog Karelweg.
U heeft ze vast al gezien: de verbodsborden voor ‘bouwverkeer GoWa’. Langs de dijkversterking staan meer dan 40 verbodsborden voor het bouwverkeer. Onze uitvoerders noemen deze borden ‘soepborden’. Deze borden geven aan welke wegen verboden zijn voor het bouwverkeer. Dit zijn vaak smalle wegen of wegen waar veel woningen staan. We hebben hier speciaal voor gekozen vanwege de verkeersveiligheid. Daarnaast zijn de aanvoerroutes zo gekozen dat de transportafstanden zo beperkt mogelijk blijven en dorpskernen worden ontzien. Hierdoor ontstaat minder overlast voor omwonenden. De soepborden zijn dus alleen voor onze bouwchauffeurs bedoeld!
Op dit moment leggen wij een bouwweg aan tussen de dijk en de provinciale weg. De bouwweg komt uit op de provinciale weg tussen de rotonde van het industrieterrein Zeiving in Vuren en de Wadensteinsesteeg in Herwijnen.
Om de bouwweg te kunnen maken wordt het fietspad/de ventweg gebruikt door bouwverkeer. Het fiets wordt vanaf maandag 21 juni tot en met vrijdag 25 juni omgeleid via de Wadensteinsesteeg, de Waaldijk en de Zeiving in Vuren terug naar het fietspad naast de provinciale weg.
Het landbouw- en fietsverkeer bij Tuil kan tot 20 juni 2021 over de ventweg langs de N830 blijven rijden. Vanaf 21 juni 2021 worden extra verkeersmaatregelen genomen en kan het landbouwverkeer gedurende de dijkversterkingswerkzaamheden tussen de Hertog Karelweg en de rotonde bij Tuil over de N830 rijden. Op deze wijze hoeft het landbouwverkeer niet omgeleid te worden door Tuil. Fietsverkeer wordt vanaf 21 juni 2021 omgeleid door Tuil via de Bouwing, de Melssinghdreef, de Haarstraat en de Havenstraat. De verkeersmaatregelen worden op dit moment nog afgestemd met de gemeente en de provincie.
Vanaf 7 juni vindt incidenteel bouwverkeer plaats over de Graaf Reinaldweg, via de Petersweg en de Waaldijk naar het depot van de alliantie op het voormalig BUKO-terrein. Denk hierbij aan het vervoer van containers, afzethekken en andere kleine bouwmaterialen die tijdelijk op het BUKO-terrein worden opgeslagen.
Deze week starten we met het inrichten van de loswal in de uiterwaarden in Tuil. Een loswal is een tijdelijke voorziening aan het water om materialen van het schip op het land te krijgen. De loswal zetten we in om materialen aan en af te voeren zodat minder transporten over de weg nodig zijn: dat is veiliger voor het wegverkeer en beter voor het milieu! Om de loswal de kunnen maken hebben we kranen en rijplaten nodig. Deze worden via de weg aangevoerd.
Deze week starten we met de werkzaamheden aan de nieuwe dijk tussen Herwijnen en Vuren. We beginnen met het maken van een buitendijkse versterking (aan de rivierzijde). Bij een buitenwaartse versterking in grond wordt de kruin van de dijk verplaatst naar de rivierzijde. De berm wordt breder en over het algemeen wordt de dijk hoger. Hiervoor gaan we eerst de grasbekleding frezen, vervolgens gaan we deze bovengrond ontgraven en in een tijdelijk depot plaatsen. Als er steenbekleding aanwezig is, dan verwijderen we deze en voeren we deze af. Vervolgens bouwen we de komende maanden de nieuwe dijk in lagen op.
Deze week starten we met de werkzaamheden aan de nieuwe dijk bij de Crobsche Waard. We beginnen met het maken van een buitendijkse versterking (aan de rivierzijde). Bij een buitenwaartse versterking in grond wordt de kruin van de dijk verplaatst naar de rivierzijde. De berm wordt breder en over het algemeen wordt de dijk hoger. Hiervoor gaan we eerst de grasbekleding frezen, vervolgens gaan we deze bovengrond ontgraven en in een tijdelijk depot plaatsen. Als er steenbekleding aanwezig is, dan verwijderen we deze en voeren we deze af. Vervolgens bouwen we de komende maanden de nieuwe dijk in lagen op.
Deze week starten we met de werkzaamheden aan de dijk in Waardenburg en Tuil. We beginnen met het vervangen van de buitendijkse bekleding (aan de rivierzijde). Hiervoor gaan we eerst de grasbekleding frezen, vervolgens gaan we deze bovengrond ontgraven en in een tijdelijk depot plaatsen. Als er steenbekleding aanwezig is, dan verwijderen we deze en voeren we deze af.
Vanaf maandag 7 juni is de weg op de dijk tussen Vuren en Herwijnen (ter hoogte van de pont naar Brakel) afgesloten voor doorgaand verkeer. Auto’s worden omgeleid naar de Wadensteinsesteeg, de
Zeiving en de Petersweg. Fietsers worden omgeleid over de Steeg.
Vanaf maandag 7 juni is de weg op de dijk bij de Crobsche Waard (tussen de Kaap van Haaften tot de Kerkesteeg) afgesloten voor doorgaand verkeer. Auto’s worden omgeleid naar de Kerkesteeg, de Tinnergieter en de Beatrixstraat of via de Zijving naar de Graaf Reinaldweg.
Vanaf maandag 7 juni is de weg op de dijk bij Tuil en Waardenburg afgesloten voor doorgaand verkeer. Auto’s worden omgeleid naar de Graaf Reinaldweg en fietsers worden omgeleid via de Bouwing, de Melssinghdreef, de Haarstraat en de Havenstraat.
Informatie voor landbouwverkeer volgt nog!
Op maandag 7 juni starten we met de realisatie van de dijkversterking. Hiervoor sluiten we delen van de dijk voor doorgaand verkeer af. Het gaat om de dijk bij Waardenburg en Tuil, bij de Crobsche Waard (tussen de Kaap van Haaften en de Kerkesteeg) en tussen Herwijnen en Vuren. Alleen bewoners hebben toegang naar en vanuit hun huis. De weg naar de pont naar Brakel is bereikbaar. Let op dat u niet door kunt rijden over de dijk: mogelijk staat materieel op de dijk waardoor de weg geblokkeerd is en het niet mogelijk is om er langs te rijden (ook ’s avonds en in het weekend). Het verkeer wordt geadviseerd over de Graaf Reinaldweg te rijden.
Langs het dijktraject komen vier bouwborden te staan. Deze worden vrijdag 4 juni geplaatst. De vrachtwagen zal mogelijk kort de weg blokkeren om de bouwborden te lossen. Heeft u de bouwborden gezien? Maak dan een foto van ieder bord en stuur deze naar mail@gralliantie.nl. U ontvangt dan van ons een kleine verrassing!